Top Stories

17 Sep 2015

Agen Insurans

AGEN INSURAN datang?
Lari....!!!

La... Kenapa kena lari? Apa yang ditakutkan sangat dgn org yg jual insuran ni? Mereka pun manusia sama macam kita semua. Cume kerjaya mereka yg berbeza. Anda semua kerja guru, doktor, peguam, pensyarah, akauntan dan lain2 kerjaya. Mereka pula hanya wakil sah daripada syarikat insuran yg sampai kat anda utk bantu bagi perlindungan pada anda semua. Terpulang pada anda la nak terima perlindungan itu atau tak, tapi tak perlulah halau sedemikian rupa...

Perlindungan macam mana yg mereka boleh bagi? Mereka bukanlah Tuhan mahupun dewa yg boleh lindung anda semua drp sebarang kecelakaan atau musibah. Mereka hanya boleh bantu anda menyediakan dana sekiranya musibah berlaku pada anda di masa hadapan. Kita bukan meminta, namun kita bersedia supaya kita tidak "sudah jatuh, ditimpa tangga pula".

Bagaimana? Mereka tidak memaksa anda labur semua kewangan yg anda ada. Hanya maksimum 10% drp pendapatan anda utk diSIMPAN andai musibah mendatang. 10% bukan banyak manapun. Kalau anda semua boleh berhabis beratus mahupun ribuan ringgit untuk membeli belah ataupun miliki sesuatu yg anda minati, kenapa hanya 10% sahaja drp pendapatan anda berasa berat untuk diSIMPAN?

Tiada manfaat? Anda silap. Manfaat yg anda bakal miliki boleh capai sehingga jutaan ringgit drp nilai caruman anda setiap bulan sekiranya anda dilanda musibah. Saya ambil contoh tandas awam: manfaatnya anda gunakan pabila keadaan 'kecemasan' sahaja. Namun sebelum anda terima manfaatnya, anda bayar dahulukan? RM 0.30 setiap kali masuk. Begitu juga insuran mahupun takaful. Anda simpan dahulu dan terima manfaatnya kemudian atau waktu kecemasan.

Mustahil? Tiada apa yg mustahil di dunia ini. Allah sendiri telah nyatakan bahawasanya tiada apa yg mustahil andai Dia menghendakinya. Lagipun hakikatnya memang terjadi. Bukti ada disini

Tak percaya? Mana anda mahu percaya sekiranya awal2 lagi anda telah tolak golongan agen insuran ini jauh2. Tidak memberi kesempatan bagi mereka utk bercerita, berkongsi ilmu dan pengetahuan yg mereka ada mengenai insuran mahupun takaful yg sebenar.

Anda fikir mudah untuk menjadi seorang agen? Ya memang mudah. Hanya perlu memasuki kelas, menelaah buku2 insuran serta takaful, lulus dalam beberapa peperiksaan professional yg dikenakan bayaran bagi setiap satu dan menjadi seorang agen. Mudahkan? Sekiranya mereka tidak ada ilmu dan hanya utk menipu anda2, tak perlu mereka bersusah payah demi membantu anda. Mereka ini salah satu golongan professional juga sama seperti doktor2, peguam2, akauntan2 dan lain2.

Ya. Ini profession saya.
AGEN INSURAN & TAKAFUL.

MAHU MENYIMPAN DEMI KESELESAAN MASA DEPAN?
Hubungi saya....

Malang Tidak Berbau

Pepatah ada mengatakan "MALANG TIDAK BERBAU". Kenapa? Kenapa pepatah ini diwujudkan?

Yalah... Secara logik fikiran akal. Kalau malang itu berbau, mestilah setiap orang dah elak atau lari bila malang tu datang atau dekat. Lagi satu. Kita mana boleh nak jangka apa yang berlaku pada masa depan. Tak payah nak depan sangatlah. Hanya 1 saat kedepan, kita boleh tahu tak apa akan terjadi? Tidak sama sekali. Ala.... macam ayat klishe yang kita selalu gunalah. "KITA HANYA MERANCANG, TAPI ALLAH YANG MENENTUKAN." Memang betul pun ayat tu, sebab kalau Allah tak izinkan sesuatu perkara itu untuk terjadi, ianya tak akan sama sekali akan terjadi.

Jadi, sebelum sesuatu yang boleh dianggap sebagai malang atau kecelakaan terjadi, kenapa kita tak ambil langkah berjaga-jaga dulu? Macam kata orang dulu-dululah, "SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN." Yalah.... Kalau dah hujan baru nak sediakan payung, memang tak gunalah sebab badan dah lenjun dek air hujan tadi. Tapi kalau baru hujan renyai-renyai boleh lagi nak cari payung, supaya tak basah kuyup kelak...

Berbalik kepada topik kita tadi, macam mana nak elak atau bersedia menghadapi malang ni? Yelah, kadang-kadang malang atau kemalangan ni boleh jadi "BATU LONCATAN" untuk kita sekiranya kita bersedia sepenuhnya. Jawapan mudah dia senang saja, beli atau masuk INSURANS atau TAKAFUL. Sebab itu satu-satunya cara yang boleh sediakan perlindungan sekiranya sesuatu yang buruk atau yang dipanggil malang ni berlaku. Tak ada cara lain dah. Hanya ini sahaja yang boleh bagi perlindungan secara menyeluruh....

Nak tahu macam mana? PM je la... nanti saya tolong jawabkan...

Selamat berfikir & selamat beramal....

I Read This

thanks for visit

Have Fun