Top Stories

4 Feb 2016

Faktor Utama General Letter (GL) Sangkut

  • Ketika sign up pelan Takaful serta medical card, pelanggan menyembunyikan fakta tentang penyakit sedia ada dan sejarah penyakit yang pernah beliau menghidapi.
    • Pelanggan wajib declare penyakit-penyakit yang pernah beliau di diagnos, operation dan terima rawatan.
    • Selepas declare penyakit tersebut di borang Takaful, pihak Takaful akan mintak medical report dari hospital yang pernah merawat penyakit tersebut.
    • Jika result Medical report mengatakan penyakit tersebut dah pulih sepenuhnya, pihak takaful akan cover penyakit tersebut jika ianya terjadi lagi.
    • Tapi jika result medical report mengatakan penyakit tersebut masih lagi dalam rawatan, pihak takaful akan kecualikan penyakit tersebut dan cover penyakit-penyakit lain selain dari itu.
    • Oleh itu, jangan terkejut jika GL medical card anda sangkut disebabkan perkara tersebut.
    • Pihak Takaful tidak akan cover penyakit sedia ada yang tidak di declare.
    • Jika pelanggan menyembunyikan fakta, pihak takaful boleh detect ketika pelanggan ingin menggunakan medical card tersebut.
    • Pihak Takaful mempunyai system yang boleh mengesan rekod rawatan pelanggan di semua hospital dan klinik seluruh Malaysia.
    • Oleh itu, kita sebagai pelanggan hendaklah jujur dan berterus terang kepada wakil Takaful (agent) ketika ingin sign borang pelan Takaful serta medical card.

  •  Pelanggan gagal membuat caruman dan tunggakan caruman melebihi sebulan.
    • Ini juga merupakan faktor utama GL sangkut.
    • Medical card adalah pelan komperesif dan sangat straight. Oleh itu, jika ianya ada tunggakan, maka automatik medical card terus tidak sah digunakan di semua panel hospital.
    • Oleh itu, jika agent anda remind pada anda tentang tunggakan payment, janganlah abaikan mereka.
    • Mereka caring tentang anda dan ingin medical card anda sentiasa on dan aktif.
    • Jika berlaku apa-apa pada anda dan anda dimasukkan ke wad hospital menggunakan medical card tersebut, orang pertama yang akan rasa sebak dan terharu adalah agent anda.
    • Agent anda tak mampu membayar kos rawatan dan bil tersebut, tapi agent anda hanya mampu membantu anda melalui pelan takaful serta medical card yang telah anda sign up melalui dia.
    • Ketika itu, dia akan berasa bersyukur sebab semua proses berjalan lancar dan tiada masalah GL sangkut atau apa-apa kesulitan ketika kemasukan wad.

JIKA POST INI MAMPU MEMBERI MANFAAT SERTA NILAI TAMBAH ILMU PADA SEMUA ORANG, JOM KITA SAMA-SAMA SHARE.

SHARING IS CARING...

#SayaAgentTakafulIkhlas
#SayaAgentAllianz
Hubungi 011-19721088

No comments:

Post a Comment

I Read This

thanks for visit

Have Fun